تفاوت بین کیفیت 320 و 128 آهنگ

 24 مرداد 1402 - 18:16

حتما برای شما هم پیش اومده که بخواهید آهنگی رو دانلود کنید ولی ندونید بین کیفیت ها 128kbps و 320kbps کودومو دانلود کنید. علاوه بر اینا بعضی اوقات کیفیت های دیگه ای هم مثل 92kbps هم ارائه میشه که فعلا کاری بهشون نداریم.



همین اول کاری باید بهتون بگم که با اینکه کیفیت 320 حجم بیشتری نسبت به 128 داره اما، از نظر ساختار شنیداری گوش انسان، هیچ تفاوتی بین این دو تا وجود نداشته و دانلود کیفیت 320 صرفا حجم اینترنت ما رو هدر میده و الکی فضای ذخیره سازیمون رو پر میکنه!


خب حالا جریان چیه؟


ببینید شما وقتی یه آهنگ رو دارید گوش میدید تو هر یک ثانیه از اون آهنگ، یه میزان دیتا و اطلاعاتی داره به گوشتون می رسه. حالا شاید بگید دیتای چی مگه گوشمون فلش مموریه؟ باید عرض کنم خدمتتون که، همین فرکانس ها و امواج صوتی ای که در هر ثانیه به گوش میرسه عملا همون میزان دیتا در هر ثانیه محسوب میشه.


کیفیت 320kbps (با تلفظ 320 کیلوبیت پِر سِکِند) یعنی تو هر ثانیه از آهنگ 320 کیلو بیت دیتا (هر کیلوبیت بر ثانیه = 0.000125 مگابایت بر ثانیه) داره به گوشمون میرسه.



اصولا هرچه میزان دیتایی که به گوش میرسه زیادتر باشه، ما آهنگ رو با کیفیت بالاتری باید بشنویم اما اینجور نیست! چون گوش انسان یه ظرفیت خاصی از شنیدن دیتا در هر ثانیه رو داره که کیفیت 320kbps از این میزان بالاتره! به همین دلیل بسیاری از دیتایی که از کیفیت 320kbps به گوش میرسه قابل شنیدن نبوده و کیفیت 128 و 320 از نظر شنیداری گوش انسان تفاوتی با هم ندارن.


پس حالا که گوشمون اصلا نمیتونه کل جزئیات کیفیت 320kbps رو بشنوه چه کاریه بریم دانلودش کنیم؟


با خیال راحت کیفیت 128 رو دانلود کنید. اگر میخواید خودتون عدم تفاوت این کیفیت ها رو ببینید یک آهنگ رو با هر 128 و 320 دانلود کنید و بدون اطلاع، یک کدوم رو پخش کنید. بعد حدس بزنید کودوم کیفیت در حال پخشه و بعدش اونیکی رو پخش کنید. نهایتا عدم تفاوتشون رو کاملا حس می کنید.

محمد عباس زاده

محمد عباس زاده

مدیر و مدرس آکادمی

از سال 89 تو زمینه وبلاگ نویسی، Wordpress، Joomla و برنامه نویسی موبایل و کامپیوتر و وب (php, Java & Kotlin for Android, Java Script, VB, HTML, CSS)، طراحی و تدوین و جلوه های ویژه و اندکی هک و امنیت فعالم. نتیجه این سال ها چندین پروژه کوچک و بزرگه که آکادمی سواد کامپیوتری یکیشه. از اونجایی که به تدریس هم علاقه دارم در حال حاضر بیشتر وقتم تو این زمینه داره صرف میشه.

 نظرات شما
تفاوت بین کیفیت 320 و 128 آهنگ

36 نفر امتیاز 4.6 از 5 دادند

نحوه آموزش: ویدئو و متن
سطح آموزش: مبتدی
مدت آموزش: دو دقیقه
پیش نیاز: بدون پیش نیاز